جمعه, ارديبهشت 06, 1398
     


درباره ی آهار
تاریخ: 1389/11/25 نظرات: 0 نظر نمایش: 3608 مرتبه تعداد امتیاز: 98   (Article Rating)
شکراب

شکراب

شکراب آبادی کهنه و قدیمی است که از دو قرن پیش روبه خرابی رفته است .این محل جزء رودبار قصران داخل است وا کنون در تابستان متولیان و زائران و کوه پیمایان درآنجا بیتوته می کنند که در ایام تعطیل و شدت گرما ازاین رقم تجاوز می کند .شکراب در فاصله 4 کیلومتری شمال اهار واقع است وراه ان مال رو است.اراضی ان بیشتر اباد است وساکنان اصلی ان که اغلب سادات بودنداکنون مقیم اهارند ودسته ای از سادات آنجا به آبادی های آن حدود وحتی به پارهای ازآبادی های شمیران مهاجرات کرده اند.شکراب به حکم قرائنی که ذکر آن در مذهب قصران است به روزگار باستان .هم پیش از اسلام وهم پس ازاسلام مرکز دینی آن سامان بوده است.از شکراب بزرگانی برخواسته اند که یکی ازآنها امیر غیاث الدین شکرابی است. درشکراب دوبقعه باستانی بازمانده از عهد سلجوقیان وجود دارد که متعلق به 4 تن معصوم زاده و یک امام زاده خردسال است ودرهریک دو تن ازایشان به خاک سپرده شده اند .نام دو تن مدفون در بقعه شمالی در زیارتنامه بدین قرار درج آمده .السید زاهد والسید طاهر وملقب به سیدامیر ابن سید زین العابدین بن سیدحسن بن زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب.دو تن دیگر که در بقعه جنوب غربی مدفون هستند نامشان معلوم نیست وبی گمان همه از یک خاندان بوده اند. بقعه نخستین را ناصرالدین شاه قاجار به سال 1286 مورد مرمت قرار داد.اصل بناء هر دو بقعه باستانی است.شکراب را به روزگار باستان ارنگیزه (ارنگه کوچک) مینامیدند ونام مذهبی این آبادی به عهد پیش از اسلام ادریان و به لهجه محلی اودریان بوده است. وآتشگاه قصران که اکنون بقایای آن در فاصله 4 کیلومتری شمال غربی شکراب بروی قله کوه آهار بشم ازشاخه های توچال باقی است مضاف به آنجا بوده است وپیش از اسلام زرتشتیان آتشکده روستاها را ادران و ده یا محلی را که در آنجا واقع بوده وجنبه مرکزیت دینی داشته ادریان می نامیدند.


آغاز رواج اسلام درقصران داخل

ابن اسفندیار از یاران حسن ابن زیدعلوی در اواخر شوال سال 250 هجری جهت دعوت مردم به دماوند و فیروزکوه و حدود ری (قصران داخل) رسیدند و بدین هنگام بود که مردم این حدود به بیعت حسن درآمدند و اسلام پذیرفتند و مردم دیگر نقاط کوهستانی نیز ازاین تاریخ به بعد به تدریج مسلمان شدند. در اوایل مذهب زیدیه و سپس از زمان صفویه اثناعشری را پذیرفتند وهمچنین از شکراب که پنج تن از سادات علوی و امامزادگان مدفون درآنجا هستند رواج این مقدس و دین حنیف اسلام اغاز شده بود.
     
برگرفته ازکتاب قصران دکتر کریمان


با تشکر از آقای اصغر نادی

 

کد: 50
گروه: گردشگري و طبيعت
نویسنده خبر:
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:
تنها کاربران ثبت نام شده مجاز به ارسال نظر می باشند.
تبليغات
حريم كاربران  |  شرایط استفاده
كليه حقوق براي انجمن علمي فرهنگي آهار محفوظ است 1389